שם הכותב: עיתון הבוגרים של בית הספר תאריך: 28 יולי 2013

יזם בדם: ראיון עם בני פלומן על האש היזמית

כשהבין שיש לו בעיה לקבל סמכות, הפך ליזם סדרתי, שקודם מחפש אנשים טובים ואז חושב מה לעשות איתם. בני פלומן על האש היזמית, על התמודדות עם נפילות והיסוסים ועל תחרות כמנוע להתקדמות.

אחרי שורה של תפקידים בצוות ההקמה של אינטרנט זהב, בחטיבה למודיעין עסקי בינלאומי של דן אנד ברדסטריט וכמנהל השיווק של המכללה למינהל, הרגיש בני פלומן שעליו לעשות שינוי. פלומן, יזם סדרתי, שבין השאר חתום על הפקת המגזין הזה, מדבר בהתלהבות על כל תפקיד שעשה, גם שנים לאחר שסיים אותו. עם זאת, בשלב מסוים הוא הבין, שיש לו בעיה עם בוסים. “ניסיתי לחשוב למה בכל שנה וחצי אני מפוטר או מתפטר, והבנתי שיש לי בעיה לקבל מרות וסמכות. לכאורה, הפתרון היה להקים עסק עצמאי, אבל הסביבה לא עודדה אותי לחשוב כך. כשיש לך ילדים קטנים ומשכנתא ואין לך אבא עשיר, אתה עסוק בריצה של החיים”.

 איך בכל זאת התגברת על המחסומים?

"זו היתה הפעם הראשונה שבה שאלתי את עצמי שאלות כגון: מה אני אוהב לעשות? במה אני טוב? היכן אני משיג תוצאות? לאן אני יכול לקחת את הידע שלי? כשהיו בידי תשובות לכל אלה, פתאום כבר לא עניין אותי מה חושבים מסביב, כי הבנתי מה אני הולך לעשות. לא היו לי סימני שאלה ולא היסוסים. החלטתי לקפוץ למים ולהתחיל לשחות”. הוא פתח את חברת אדיוקיישן מרקטינג, שמתמחה בשיווק השכלה גבוהה (“כילד נהגתי לומר להורי המורים שלא אעסוק במקצוע שלהם, והנה אני מוצא את עצמי מחבר בין שיווק והוראה”) ומיזמים נוספים. "מקובל לחשוב, שלשכיר יש יותר ביטחון תעסוקתי, אבל מבחינתי, שכיר תלוי בחברה ובמנהל ואין לו שליטה על המהלכים. הכל עלול להיעלם יום אחד. עצמאי לעומת זאת, אם הוא בונה את העסק שלו בצורה נכונה, יכול להשיג יותר שליטה על הקריירה שלו”.

 אבל עצמאי תלוי בלקוחות ובתחרות ישירה.

"כאשר העסק מפעיל מוצרים שמתעדכנים כל הזמן בהתאם לתחרות בשוק, הוא לא תלוי בלקוח אחד או שניים שעוזבים. לתפישתי, עצמאי צריך להיות עסוק בעיקר בבנייה של מוצרים בעלי פוטנציאל לטווח ארוך, שאין קשר ישיר בין הזמן המושקע בהם לרווח. כלומר, עצמאי צריך לכוון לכך שהוא לא ימכור רק את הזמן שלו, אלא מוצר שבמובן מסוים יעבוד בשבילו. לגבי התחרות, אין זה אלמנט שלילי כלל וכלל. יזם צריך להתפלל לפעול בענף שיש בו תחרות, כי המשמעות היא שיש מודעות לצורך בשירותים שהוא מציע. מלבד זאת, מתחרות לומדים. ואם הוא טוב, הוא ידלג קדימה”.

 יזמות היא אורח חיים

 פלומן מודה, שהוא עובד כל הזמן. "כבעל עסק, אין מושג כזה 'עבודה'. שכיר מגיע לעבודה, אבל לעצמאי אין עבודה – יש לו חיים, שבהם הוא כל הזמן עובד. אני לא חושב שזו שריטה, כשלקוח מדבר איתי בעשר וחצי בלילה. גם כשאני נוסע לחופשה משפחתית בחו"ל, תמיד יהיה אינטרנט ותמיד בלילה אשב לענות ללקוחות. המשפחה למדה לקבל את זה, מה גם שאצלנו, אשתי עובדת בעסק. היא פיזיותרפיסטית במקצועה, ובהתחלה עזרה לי באופן מוגבל, אבל נשאבה אל העסק. היום היא מטפלת בכל נושא הגביה ובקשר עם לקוחות”.

 מהן תכונות האופי שלדעתך מאפיינות יזם?

"יזם הוא אדם שיודע לאתר צורך ולמצוא לו פתרון, שאותו הוא בונה כמוצר. תכונה נוספת היא פרופורציות לא נורמליות לגבי החיים. יזם לא יכול לאזן בין עבודה לחיים פרטיים. הוא חייב להקריב הרבה כדי להצליח, ולסמוך על עצמו בלבד. תכונות נוספות הן טוטאליות וחיבור עמוק לתחום שבו הוא עוסק. מבחינה סוציו אקונומית, יזמים לאו דווקא באים מבית אמיד".

אומרים, שרצוי שבעל עסק יתמקד ויתמחה בנושא מסוים, אבל אתה עוסק בתחומים שונים מאוד זה מזה. איך אתה מסביר את זה?

"אני יזם מהסוג שכל הזמן מחפש גירויים והזדמנויות חדשות. למשל, משיווק השכלה גבוהה הגעתי לתחום השידוכים, לאחר שחבר טוב ביקש ממני לפתח מוצר לאתר ג'יי דייט. יזמות היא משהו שבוער בי. אני מקים חברות, כי זה מעניין אותי”.

מדבריך עולה שמה שמניע אותך כיזם הוא התלהבות מחידושים. האם כל היזמים שפגשת מונעים מאותה אש פנימית?

“מה שמניע אותי זה לא מציאת חידושים אלא מציאת פתרון לצורך. לא כל תחום חדש יעניין אותי, אלא נושאים שיש בהם ממד פסיכולוגי. למשל, אני לא חושב שאמצא את עצמי ביזמות טכנולוגית. יש הרבה סוגים של יזמים, אבל נראה לי שהמשותף לכולם הוא הצורך לבנות משהו שלא קיים. זה לא רק בגלל הכסף – שהוא בהחלט מניע קיים – אלא יותר בשל הבנייה של משהו חדש בעולם".

מתי יודעים שרעיון כלשהו יכול להפוך למיזם ואפשר לצאת איתו לדרך?

"לא יודעים. עם כל המחקרים ומומחי השוק והתכניות העסקיות, אי אפשר לדעת. הרבה יזמויות נופלות לא בגלל שאין להן שוק או אין בהן צורך, אלא בגלל משתנים הקשורים באופן השיווק, בתזמון ובאיתור שוק. בבית הקברות ליזמויות קבורים רעיונות נפלאים, שעם הקונסטלציה הנכונה, הם יצליחו. לכן, לפעמים כדאי להקשיב לתחושת הבטן ולצאת עם גרסה מוקטנת של העסק. אם הוא תופס, לנסות להרחיב אותו, למצוא פרטנר פיננסי או לחבור לחברה גדולה יותר".

מה אתה עושה כשאינך בטוח בעצמך וכיצד אתה נמנע מהיסוסים, שלדבריך, משתקים יזמות?

"אני כל הזמן לא בטוח בעצמי – זה חלק מהעניין. אבל אני לא מניח לחוסר הביטחון לשתק אותי. אני חושב, שיזם טוב הוא אדם שמתגבר על החששות שלו ויודע ליצור קשרים חיוביים עם אנשים, שאותם הוא יוכל לרתום להצלחת העסק. כל עוד אינך מבוסס כלכלית ויש מאחוריך הצלחה אחת או שתיים, קשה מאוד לרוץ לבד".

כיצד אתה נשמר מאנשים שלא מתאימים לך ושעלולים לפגוע בעסק שלך?

"אני מחפש אנשים שיש להם ברק בעיניים כשהם שומעים על הרעיון שלי. פרמטר נוסף הוא אמון. מי שמנסה להיכנס לתהליך משותף עם ערימה של מסמכים לחתימה ועורכי דין צמודים, לא מתאים לרוץ אתך. אנשים אחרים שכדאי להיזהר מהם הם כאלה שיש להם נטיה לנכס לעצמם את הרעיונות שלך. אלה אנשים שיראו התלהבות ויתמכו בך כלכלית, אבל ברגע שהעסק יתחיל להתקדם, הם יציבו מעליך תקרת זכוכית נמוכה, שתבלום את הצלחת המוצר ואת הצלחה שלך כיזם”.

מה נחשב למיזם מצליח לדעתך?

"מיזם מצליח זה מיזם שיוצר שוק סביבו, כלומר, מספק משכורות לאנשים אחרים, באופן ישיר או עקיף.  הפרמטר הקל ביותר להערכת הצלחה של מיזם הוא כלכלי, אבל יש הרבה יזמויות מוצלחות שאינן בהכרח נמדדות בהכנסה גבוהה. יזמויות חברתיות וחינוכיות מצליחות להשפיע על סביבתן, אבל הן מוקמות ללא מטרות רווח”.

שייך לנושאים: חדשות, יזמות, ראיונות