שם הכותב: תאריך: 25 דצמבר 2013

שיחה עם פרופ' עדי מילמן על התוכנית לפסיכולוגיה עסקית

פרופ' עדי מילמן הוא פרופ' בכיר באוני' מרכז פלורידה באורלנדו בפקולטה לניהול מלונאות ותיירות. הוא מלמד בפורומים אקדמאיים בינלאומיים בישראל, אוסטריה, קנדה, פוארטו ריקו, פורטוגל וצרפת. משמש כיועץ לחברות וארגונים ומרצה להדרכת מנהלים בנושאי שיווק, פיתוח מוצרים, שביעות רצון לקוחות, ניהול אטרקציות נושאיות וניהול חברות תעופה. כחלק מהקריירה האקדמית שלו שימש כפרופ' אורח בחברת דיסני באורלנדו. פירסם למעלה מ-100 מאמרים בכתבי עת מקצועיים ופרוטוקולים של כנסים בינלאומיים. הוא פעיל בארגונים ובדירקטוריונים שונים וקיבל מספר פרסים הקשורים במפעל חיים והצטיינות בהוראה.

מה לדעתך מייחד את הסטודנטים בתוכנית לפסיכולוגיה עסקית וניהולית?

"מנהלים היום צריכים להסתכל על הפסיכולוגיה של השחקנים, ולסטודנטים בתוכנית יש את זה בדם. מהחוויה שלי המשתתפים בקורס באים מרקעים שונים ותפקידים שונים בניהול כגון משאבי אנוש, שיווק או פיתוח מוצר. פסיכולוגיה עסקית נותנת לסטודנטים את ההזדמנות לצאת מהקופסא הסטנדרטית ולהסתכל בצורה אחרת על דרך הניהול. שיווק סטנדרטי עובר תהליך של שינוי. ניהול שיווק מסורתי הוא מאוד אנליטי ומחושב, אולם ברגע שאתה מכניס פסיכולוגים למגרש יש יותר פמיניזם כאשר לוקחים את הגבריות ומכניסים את הרגש, והצד הפסיכולוגי של כל המשתתפים במשחק. הסטודנטים בקורס יכולים לרכוש כלים ולהבין טוב יותר לתרום מההיבטים הפסיכולוגיים של הצרכנים, הספקים והעובדים. הבנה פסיכולוגית מיושמת בניהול מהווה יתרון בשוק – זה עיקרון פילוסופי."

מנקודת המבט שלך, תאר עבורנו קווים לדמותם של הסטודנטים הישראלים לעומת אלו שאתה מלמד באוניברסיטאות אחרות ברחבי העולם.

"מטרתו של מרצה טוב היא לעורר פרובוקציה חשיבתית אצל הסטודנטים, ולכן מאוד חשוב להעלות לדיון בכיתה נושאים שונים ולשאול שאלות. בחו"ל התרבויות שנות. הסטודנטים הישראלים יותר יצירתיים והתקשורת הבינאישית טובה יותר. סטודנטים שמקורם במזרח אסיה בדרך כלל לא שואלים שאלות. לעומת זאת, הסטודנט הישראלי מאוד יצירתי וקצב המחשבה שלו מאוד מהיר. את זה אני יכול להגיד בלב שלם. זה שובה את הלב. הפרובוקציות החשיבתיות מאתגרות את המרצים וכמו כן סטודנטים אחרים שנמצאים בכיתה. החוויה בכיתה משתנה מתרבות לתרבות. ישנן תרבויות בהן הסטודנטים אינטראקטיביים ומקבלים מידע ללא ניסיון בחשיבה אנליטית."

בשוק העבודה של ימינו, כיצד היית מתאר את היתרון ממנו ייהנו בוגרי התוכנית לפסיכולוגיה עסקית וניהולית?

"לסטודנטים בתוכנית יש יתרון משמעותי להבין את נקודת מבטם של הצרכנים ולהתחבר אליהם מבחינה אישית, רגשית ורציונאלית. סטודנטים עם רקע של פסיכולוגיה עסקית מסתכלים גם על העשרה והעצמת העובדים. לסטודנטים יש יתרון יחסי מבחינת הלך המחשבה לעומת מנהלים שאין להם את זה בדם. זוהי היפותזה שצריך לבדוק בין סטודנטים של המכללה למנהל שלוקחים מסלולים שונים בתוכניות האקדמאיות."

כיצד היית מתאר ומדגיש את חשיבותם של תהליכים פסיכולוגיים בתחום השיווק?

"ההיבטים הפסיכולוגיים בשיווק: זה מאוד חשוב, התיאוריה של גילמור ופיין מבוססת על ההנחה שאנו נעים לקראת כלכלה המבוססת על חוויות. מהחלפת שמן במכונית ועד לבדיקה בבית חולים, אנחנו צריכים להסתכל היטב על הצרכים, הרצונות והדרישות של הצרכן. לכן, אנשים שיש להם רקע פסיכולוגי יכולים להקשיב לצרכן ולהבין מה הצרכן רוצה ומה הצרכן צריך?"

התוכנית חוגגת השנה עשר שנים להיווסדה, מה תרצה לאחל לה ולעומד בראשה, פרופ' אורן קפלן?

"המכללה פיתחה נישה שיווקית וייחודית בהצגת תיאוריות ומרצים עם ניסיון רב בשטח. כל תוכנית אקדמאית צריך להיות לה מנהיג. פרופ' אורן קפלן מעורב באופן אישי בתוכנית זאת ובתוכניות אחרות עם תשוקה ורצון עז להמשיך ולפתח אוריינטציות פדגוגיות שונות ולמצוא "התחברות" אמוציונאלית של הסטודנטים כפי שמתואר בתאוריית כלכלת החוויות. לדוגמא, אירוע של מסיבת סיום שנה חוויתית לסטודנטים יוצרת חוויה רגשית וקשר פוטנציאלי בעתיד עם המכללה. זה חריג בנוף האקדמי. לכן, כאשר אנו מסתכלים על העתיד יש לחשוב כיצד ליצור אירועים וחוויות לסטודנטים שיעוררו את חושיהם במהלך התוכנית וימשיכו להביט על העולם מנקודה של פסיכולוגיה עסקית."